Möte med olika personligheter

Jag vet inte hur jag skall börja berätta om helgen i Genève. Det var en väldigt händelserik helg och det är svårt att sammanfatta allt men jag börjar at berätta lite om de olika personerna jag mötte där nere. 

I fredags åkte jag till Genève och mötte Christophe och några av hans vänner. De var alla frilansare med olika artistiska och kreativa yrken. Christophe är designer och de andra var allt från konstnärer till dansare till scenografer med mera.

En tjej som gjorde ett starkt intryck var en fransk tjej som frilansade som konstnär/grafiker. Hon hade sålt sin lägenhet och alla sina möbler och reser nu runt med allt hon äger i en enda resväska och åker dit hon känner för och dit där det finns något projekt och hon kan hitta något jobb för tillfället. Hon berättade att alldeles innan hon kom till Genève hade hon varit på en väldigt speciell slags semester. Hon hade varit på ett ställe utanför Paris dit man kan åka för att meditera, tänka och finna sig själv. Det hade gått ut på att man bor på ett ställe där man är helt isolerad från omvärlden, utan tv, utan internet och utan radio. Där spenderar man sedan hela dagarna med att meditera och tänka. En speciell detalj i det hela var även att man, för at isolera sig så mycket som möjligt från yttre påverkan, inte får kommunicera med de andra deltagarna på något sätt. Man får inte prata, inte gestikulera och inte ens ha ögonkontakt med någon annan under hela vistelsen. Hon hade varit där i 12 dagar denna gången och hon berättade att hon planerade att åka tillbaka igen. Man kunde först få göra 12 dagar, efter det 18 dagar, sedan 1 månad och till sist 2 månader på detta stället.

För min del vet jag inte hur jag skulle klara av 12 dagar och än mindre 2 månader utan någon som helst kontakt med omvärlden eller kommunikation med andra människor. Jag skulle säkert överleva att ta mig igenom det men det är inget jag skulle komma på tanken att göra frivilligt. Det är sånt här som är intressant, att se hur olika personer det finns och hur olika intressen och syn på livet vi har.

Några andra personer som gjorde starka intryck på mig var dansarna eftersom att jag älskar dans. Dock brukar jag mest träffa streetdansare och de jag mötte i Genève var alla Contemporary-dansare. Det är verkligen stor skillnad mellan dansare inom street och Contemporary. Inom Contemporary är det mindre groove och mer mot det artistiska/konstnärliga och rent tekniska hållet. Jag märkte även en stor skillnad i dansarnas personligheter jämfört med de streetdansare jag har mött. 

En av dansarna hette Tidiani. Han är från Bamako i Mali och han reste just nu runt med de andra dansarna från Frankrike, Sydkorea, Nederländerna, Tunisien, Italien och Schweiz i deras projekt Speed battle. Det var intressant att höra om hans liv i Mali och om kulturen där. Under lördagsförmiddagen lagade han även lunch till alla så att vi fick testa en klassisk afrikansk rätt med ris och friterade bananer.


Kommentarer
Postat av: EMMI - modeblogg

kika in min senaste tävling där du kan vinna ett eget designat örhänge!

http://fashiontwisted.blogg.se/2011/february/tavling-vinn-ett-orhange.html#comment



Kramar!

2011-02-22 @ 11:30:27
URL: http://fashiontwisted.blogg.se/
Postat av: alice

Tja!

Veckans blogg drar i gång där du som bloggare har chans att synas och locka läsare!

Anmäl dig här!

http://ajjankajjan.blogg.se/2011/february/anmal-dig-till-veckans-blogg.html#comment



puss!

2011-02-22 @ 15:48:52
URL: http://ajjankajjan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


  • Blogg listad på Bloggtoppen.se
  • Blogglista.se
  • Topplista
  • bloggping
  • SvenskaSajter.com - Den ständigt växande länkkatalogen
  • RSS 2.0