Mer från Genève

Under lördagskvällen i Genève var vi på Antigel festival. Festivalen innehöll många olika delar och däribland showen speed battle som några av Christophs vänner hade satt ihop. Innan deras show var det två killar som spelade badminton i nattklubbs belysning samtidigt som en DJ som mixade musik. Jag antar at det skulle vara något konstnärligt i mixen mellan badminton matchen och musiken men jag måste säga att jag inte riktigt förstod konceptet. Det hela varade i 20 minuter och det verkade som om jag inte var ensam om att tröttna ganska snabbt på denna märkliga show.

Dansshowen var däremot desto bättre. Jag är ju som jag redan nämnt mer inriktad mot street än klassisk dans men den här showen var verkligen bra. Alla dansarna var professionella dansare som jobbade med klassiskdans på heltid.















Efter showen möte vi upp dansarna och de andra som jobbat med showen backstage för att äta lite mat tillsammans innan det var dags för att för att dra vidare till en klubb som arrangerades speciellt under festivalen. Det var verkligen roligt men även väldigt annorlunda att vara ute med Contemporarydansare. Även när man är ute så ser man stor skillnad på Contemporary- och streetdansare. De dansade på samma sätt ute som de gör på scen. Det vill säga att de "groovar" inte så mycket eller använder sig av fotarbete utan de dansar mer abstrakt genom att böja sig i olika vinklar och ha mycket kontakt och samspel med varandra. För mig som inte är van vid detta såg det faktiskt lite märkligt ut. Som en stor hög med människor som klättrade och klängde på varandra. Hahaha

Efter klubben gick vi till Gilles Jobins dansstudio och hade en lite efterfest. Vi sov även i dansstudion eftersom att vi var så många och lägenheten redan var full med folk.

På söndagen tog vi det mest lugnt och hängde först lite i studion innan vi gick till lägenheten för att duscha och packa ordning alla våra saker inför hemresan. När vi kom till lägenheten hade redan många gett sig av hemåt så det var lugnt och skönt. Vi satte oss och tittade på youtubeklipp av Tidiani, dansaren från Bamako. Jag kan tycka att Contemporary och abstrakt dans är fint men det är fortfarande mycket som inte riktigt faller mig i smaken. Här är ett klipp på när Tidiani dansar ett solonummer. 



Efter en förmiddag av youtubeklipp var det sedan dags att bege sig till tåget och göra sig redo för en 5 timmar lång resa hem till Lille igen. Jag var inte framme i Lille förrän 23.15 så då blev det raka vägen hem för att sova, trött efter en intrycksfull helg.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


  • Blogg listad på Bloggtoppen.se
  • Blogglista.se
  • Topplista
  • bloggping
  • SvenskaSajter.com - Den ständigt växande länkkatalogen
  • RSS 2.0