Happy birthday to me!

I dag är det min födelsedag! Grattis till mig som har klarat av 23 hela år på den här planeten :)



I eftermiddag kommer mamma till Lille och hälsar på mig. Jag ville att hon skulle få smaka fransk mat så jag var uppe hela kvällen igår och försökte laga ratatouille. Jag vet inte om jag gjorde rätt eftersom jag aldrig har lagat det innan. I receptet stod det att den skulle stå i kylen över natten för att bli extra bra så jag hoppas att det skall fungera :)

Förutom att laga ratatouille så tänkte jag att jag även kunde baka en svenska kanellängd samtidigt. Kort sagt: köket var lite väl stökigt och rörigt igår kväll och Jeremy höll sig därifrån bäst han kunde. Det är tur att jag inte får för mig att baka varje kväll ;)

   


Recept ratatouille

4 - 6 port ratatouille

·                 3 msk olivolja     -l'huile d'olive

·                 1 röd paprika

·                 1 grön paprika

·                 2 burkar krossade tomater

·                 2 gula lökar

·                 1 aubergine

·                 1 zuchini

·                 3 krossade vitlöksklyftor    -l'ail

·                 0,5 tsk timjan     -thyme

·                 0,5 tsk rosmarin    -romarin

·                 2 lagerblad (valfritt)

·                 0,5 tsk salt

·                 3 krm vitpeppar

·                 1 tsk socker

·                 några droppar tabasco


1.              Skala och hacka lök grovt.

2.              Skala och hacka vitlöken fint.

3.              Skölj alla grönsakerna.

4.              Skär grönsakerna i kuber ca 2x2 cm stora bitar.

5.              Hetta upp olivolja i en gryta och fräs lök och vitlök.

6.              Tillsätt övriga grönsaker och fräs någon minut till.

7.              Tillsätt krossade tomater och rör om.

8.              Krydda med timjan, rosmarin, lagerblad, salt, vitpeppar, socker och tabasco.

9.              Koka ratatouillen i minst 20 minuter på medelvärme under lock. Rör då och då. Koka gärna ratatouillen längre upp mot en 40 minuter. Ratatouillen blir ännu godare om den får stå i kylen över natten.


Kommentarer
Postat av: sanna

stort grattis på födelsedagen :D

2010-11-18 @ 11:31:22
URL: http://zebrafejs.blogg.se/
Postat av: jess

tack och ett stort grattis på födelsedagen! =)

2010-11-18 @ 12:26:35
URL: http://theshedevil.blogg.se/
Postat av: Fia

Sv: Ja gör det! Det är supergott!



Och grattis på din dag!

2010-11-19 @ 03:13:43
URL: http://bosselina.blogg.se/
Postat av: Malin

sv: ja det är verkligen sjukt svårt att välja kamera.

Tack så jättemycket för tipsen! :D



Grattis på födelsedagen! :)

Hoppas du får en riktigt bra dag!

2010-11-19 @ 09:47:40
URL: http://malinenglunds.blogg.se/
Postat av: Madeleine

Grattis i efterskott! Hoppas dagen blev toppen :)

2010-11-19 @ 10:37:16
URL: http://principessan.se
Postat av: Jessica

Hoppas du hade en bra födelsedag! :)

2010-11-19 @ 10:55:19
URL: http://krankenschwester.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


  • Blogg listad på Bloggtoppen.se
  • Blogglista.se
  • Topplista
  • bloggping
  • SvenskaSajter.com - Den ständigt växande länkkatalogen
  • RSS 2.0