Sverige som förebild?

Nu har strejken pågått i en vecka. Tidigare har det bara varit strejk någon enstaka dag här och där. I dag var det dessutom folk som satt på spåren så att inte ens de belgiska tågen kunde komma fram så då fick vi ta tunnelbanan istället. Det är tur att det finns en tunnelbana annars hade det varit omöjligt att ta sig till jobbet i dag. Dock tar tunnelbanan mer än dubbelt så lång tid som tåget plus att vi fick betala extra då våra månadskort endast gäller på tågen. Hade det varit i Sverige så hade alla krävt att få pengarna tillbaka men här förväntas man betala för något som man sedan inte kan lita på att man kommer att kunna använda.

Visst klagar man och är irriterad när bussen är 10 min sen i Sverige, men faktum är att offentliga transportmedel fungerar väldigt bra i Sverige jämfört med många andra länder. Och det är inte bara offentliga transportmedel som fungerar bättre utan även allt som gäller bank, post, försäkringar osv. fungerar mycket bättre i Sverige. Frankrike verkar ha aningen föråldrade och långsamma system vad gäller allt sånt. Faktum är dessutom att man i Frankrike verkar se upp till Svenska politiker (!?).

Jag har hört från många olika håll om att de pratas mycket om hur bra Sveriges regering fungerar. De har tv-program där de visar Sverige som en förebild och säger att politikerna i Sverige inte spenderar pengar på några onödiga saker utan lever som vanliga människor bland resten av folket och de visar hur bra allt är i Sverige. Jag vet inte riktigt varför de har valt att skönmåla Sverige och beskriva landet som en förebild men det känns som om de överdriver en hel del. Alla jag pratar med verkar tro att svenska politiker och det svenska systemet är helt perfekt och felfritt, vilket jag inte kan tänka mig att något lands system är. Men det är lite roligt när folk kommer och berättar för mig hur saker och ting fungerar i Sverige och om hur vi är ett rikt land utan några problem. Jag kan dock inte riktigt hålla med dem fullt ut.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


  • Blogg listad på Bloggtoppen.se
  • Blogglista.se
  • Topplista
  • bloggping
  • SvenskaSajter.com - Den ständigt växande länkkatalogen
  • RSS 2.0