2010-10-22

I dag fick jag höra om hur lönen här påverkas av arbetstiden här av. En tjej som sitter i samma kontorslandskap som mig kom sent till jobbet i morse och för det kommer hon få avdrag på sin lön. De har tydligen ett system här som fungerar så att alla som kommer efter klockan 09.10 på morgonen får avdrag på lönen i proportion till tiden mellan klockan 09.10 och tiden då de anländer. Det spelar ingen roll om man istället jobbar över på eftermiddagen för det räknas inte. Så man kan alltså jobba 50 timmar övertid en månad och inte få ett öre för det, men kommer man 15 min för sent så blir det avdrag direkt. Jag vet dessutom att tjejen ifråga som råkade ut för detta i dag ofta jobbar över så jag tycker att det verkar lite orättvist.

 

Jag fick höra att den eviga strejken inte enbart gäller tågen utan nu strejkar tydligen även bensinstationerna. Jag undrar hur det fungerar med tanke på att folk är väldigt beroende av bensin. Eftersom Lille ligger så nära gränsen till Belgien så kan folk här åka dit och tanka men jag undrar hur de gör i resten av frankrike?

 

Jag googlade om strejken och såg att GP hade skrivit om strejken. Tydligen var bränslebristen så illa att Franska poliser var tvugna att skickas till för att öppna bensinstationer och få bort demonstranterna så att folk skulle kunna få tag på bränsle. (http://www.gp.se/nyheter/varlden/1.472265-fortsatta-strejker-i-frankrike)

 

Jag förstår inte hur fransmännen står ut med dessa ständiga strejker...men jag antar väl att de har vant sig. Nästa vecka skall beslutet om pensionsåldern kungöras och jag hoppas att de äntligen kommer sluta strejka då. Dock är jag rädd att beslutet inte kommer bli det folk vill och då vet jag inte vad de hittar på.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


  • Blogg listad på Bloggtoppen.se
  • Blogglista.se
  • Topplista
  • bloggping
  • SvenskaSajter.com - Den ständigt växande länkkatalogen
  • RSS 2.0